Obsługa gotówki dla sieci handlowych – na czym polega?
Outsourcing usług to jedna z najefektywniejszych strategii zarządzania przedsiębiorstwem. Polega on na przekazaniu realizacji określonych zadań wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznego. Sieci handlowe obracające dużą ilością gotówki mogą zlecić jej obsługę firmom świadczącym usługi z zakresu cash handlingu. Na czym polega obsługa gotówki dla sieci handlowych? Czy warto z niej skorzystać?
Outsourcing obsługi gotówki przez sieci handlowe – dlaczego warto?
Chociaż wiele osób wieściło koniec gotówki w Polsce, płatności gotówkowe wciąż odgrywają istotną rolę w obiegu gospodarczym. Przekonują się o tym na co dzień sieci handlowe, które muszą zarządzać sporą ilością gotówki. Nie są jednak w tym procesie osamotnione. Liczyć mogą na wsparcie firm świadczących usługi z zakresu cash handlingu.
Pozwala ono sieci handlowej obniżyć koszty operacyjne związane z obsługą gotówki, a także zwiększyć wydajność zarządzania pieniędzmi. Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo gotówki. Podmioty z branży cash handling są w stanie je zagwarantować.
Obsługa gotówki dla sieci handlowych – co obejmuje i na czym polega?
Obsługa gotówki to wyspecjalizowana usługa, która cieszy się coraz większą popularnością. Decydują się na nią już nie tylko banki, ale także inne podmioty, które na co dzień obracają sporą ilością pieniędzy. Mowa tu m.in. o sieciach handlowych. Co obejmuje ta usługa i na czym polega?
Na obsługę gotówki dla sieci handlowych składają się różnorodne czynności, w tym jej:
- liczenie,
- sortowanie,
- pakowanie,
- kontrola jakości,
- sprawdzenie autentyczności,
- magazynowanie,
- komisjonowanie,
- sporządzanie raportów z wykonanych operacji.
Firmy świadczące usługi z zakresu cash handlingu obok wyżej wymienionych czynności oferują również konwojowanie gotówki. Polega ono na ochronie pieniędzy połączonej z ich transportem. Odbywa się to przy pomocy specjalnych samochodów i w asyście odpowiednio przeszkolonych konwojentów. Podczas konwojowania obecny jest również zleceniodawca lub pracownik przez niego upoważniony.
Sieci handlowe mogą zdecydować się również na usługę inkaso. W tym przypadku w odróżnieniu od klasycznego konwojowania obecność zleceniodawcy lub wyznaczonej przez niego osoby nie jest wymagana podczas przewozu gotówki. To niezwykle wygodna opcja, która pozwala na szybki i bezpieczny transport pieniędzy w wyznaczone miejsce. Jest ona popularna nie tylko w przypadku sieci handlowych, ale również pojedynczych punktów, które obracają sporą ilością gotówki, np.
Jak usprawnić obsługę gotówki w sieciach handlowych? Innowacyjne wpłatomaty
Z uwagi na dużą ilość gotówki w obiegu sieci handlowe potrzebują usprawnień, które zautomatyzują zarządzanie pieniędzmi i zapewnią ich bezpieczeństwo. Jednym z polecanych rozwiązań są innowacyjne wpłatomaty. Pozwalają one ograniczyć ilość gotówki w punkcie oraz chronią ją przed kradzieżą. Najczęściej bowiem wyposażone są w sejf, do którego pieniądze trafiają po przeliczeniu.
Nowoczesne wpłatomaty nie tylko liczą i sortują gotówkę, ale również sprawdzają jej autentyczność. Chroni to sieć handlową przed przyjęciem sfałszowanych banknotów i monet. Dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu monitorującemu urządzenia są nawet w stanie kontrolować ilość pieniędzy i wysyłać powiadomienia do firmy świadczącej usługi z zakresu cash handlingu o konieczności odebrania gotówki i jej konwojowania do banku lub firmy-matki.
Ograniczenie kontaktu pracowników sieci handlowych z gotówką usprawnia proces zarządzania nią. Personel zaś może się zająć innymi obowiązkami. Nic więc dziwnego, że wpłatomaty cieszą się coraz większą popularnością wśród podmiotów, które przyjmują sporo gotówki.
Profesjonalna obsługa wpłatomatów to jeden z filarów działalności firm świadczących usługi z zakresu cash handlingu. Obejmuje on nie tylko dostarczenie i zamontowanie urządzenia we wskazanym miejscu, ale również dostosowanie go do indywidualnych potrzeb klienta. Koniecznością jest również zapewnienie właściwych SLA dla SLM i FLM.