Rola usług uzupełniania gotówki
Nie ulega wątpliwości, że płatności gotówkowe nadal odgrywają znaczącą rolę w gospodarce. Ponieważ jednak większość z nas musi posługiwać się kontem bankowym, konieczne bywa wypłacanie pieniędzy.
Nie we wszystkich oddziałach bankowych jest to możliwe – niektóre z nich już w ogóle nie realizują operacji gotówkowych. Wówczas można skorzystać z bankomatu.
Pierwszy bankomat pojawił się w Polsce już dość dawno temu, bo w roku 1987 w Warszawie. Jednak upowszechnienie takiego rozwiązania nastąpiło dopiero w latach 2000. Wówczas niektóre telefony komórkowe – jeszcze nie smartfony – posiadały możliwość wpisania adresu, po czym aplikacja podawała najbliższe bankomaty. Jednak taka opcja rzadko była wykorzystywana ze względu na wysokie koszta używania internetu mobilnego.
Obecnie w Polsce znajduje się około 23 tysięcy bankomatów. Można jednak zauważyć pewną tendencję spadkową – z powodu upowszechnienia się płatności mobilnych, wypłata gotówki nie zawsze jest potrzebna.
Czy zastanawialiście się jednak, w jaki sposób pieniądze trafiają do bankomatu?
Kluczowa jest tu rola konwojentów oraz pracowników sortowni pieniędzy. Jednak zanim do tego dojdzie, operator – najczęściej bank komercyjny – zgłasza zapotrzebowanie w NBP na uzupełnienie konkretnego bankomatu. Sortownia, zgodnie ze zleceniem, pobiera z sejfu odpowiednie ilości gotówki.
Następnie konwojenci pobierają z sortowni i transportują do danego bankomatu pieniądze, odpowiednio posortowane i zapakowane w kasetki. Kasetki są wymieniane, a urządzenie gotowe do wypłaty.
Firma CHL Holding, będąca wcześniej częścią grupy Konsalnet, od 1999 roku świadczy usługi sortowania i konwojowania pieniędzy. Obsługuje ona około 8000 bankomatów.
CHL Holding, jako firma z doświadczeniem, zapewnia ciągłość pracy urządzeń gotówkowych. Od lat cieszy się dobrą opinią i zaufaniem klientów.